Waar moet je op letten?
Elektrische fiets kopen, waar moet je op letten?
Je kunt ze nauwelijks meer onderscheiden van de normale fiets. Zonder veel inspanning en een druppeltje zweet kom je snel aan op jouw plek van bestemming. Fietsen op een elektrische fiets is lichter dan op een gewone fiets, dankzij de trapondersteuning. Er komt heel wat kijken bij het kopen van een E-bike. Wij hebben alle belangrijke informatie verzameld die je goed op weg helpt om de fiets te kiezen die het beste bij jou past.
De voordelen van een elektrische fiets
Kostenbesparing: brandstof wordt steeds duurder. Een E-bike kost slechts een paar cent per oplaadbeurt.
Gezond: je voelt je fitter, wist je dat regelmatig fietsen zorgt voor minder ziekteverzuim?
Snel: niet meer in de file, geen lange wachtrijen meer bij het stoplicht. Met een fiets ben je, in ieder geval in de stad, een stuk sneller dan met de auto.
Beter voor het milieu: met een elektrische fiets stoot je geen schadelijke stoffen uit, zoals CO2. Het is een een goed alternatief voor de auto of het openbaar vervoer.
Populair: steeds meer mensen , zowel jong en oud, gaan voor een E-bike!
Actieradius
De actieradius is de totale afstand die je kunt afleggen met een elektrische fiets met een volle accu. De actieradius wordt door een aantal factoren bepaald:
Gewicht: daarmee bedoelen we het gewicht van zowel de fiets, de berijder als de bagage op de fiets. Hoe lager het gewicht, hoe hoger de actieradius.
Bandenspanning: net zoals bij de normale fiets is de bandenspanning van groot belang. Zachte banden zorgen voor meer weerstand en dat gaat ten koste van de actieradius.
Rij-omstandigheden: de rij-omstandigheden zoals bijvoorbeeld wind en het wegdek spelen ook een belangrijke rol. Fiets je in een heuvelachtig gebied, dan is je accu sneller leeg.
De mate van ondersteuning: hoe meer ondersteuning je van de E-bike vraagt hoe korter de actieradius.
Schakel op tijd en regelmatig: op deze manier fiets je efficiënter en kun je langer doen met een volle accu. Als je bijvoorbeeld weg fietst in een lage versnelling in combinatie met een lage trapondersteuning, dan verhoog je de actieradius.
Accu
De accu is een essentieel onderdeel van de elektrische fiets. De plaats van de accu kan variëren. Een uitneembare accu heeft een aantal voordelen: de accu kan overal worden opgeladen, handig wanneer er geen stopcontact in de buurt is. Bijvoorbeeld wanneer je in een appartement woont of op je werk de accu wilt opladen. Een accu die in het frame is verwerkt is vrijwel onzichtbaar. Een voordeel hiervan is dat het gewicht laag en in het midden van de fiets zit, hierdoor ligt de fiets stabieler op de weg. Nadeel van een niet-uitneembare accu is dat de gehele fiets altijd bij het stopcontact moet staan om de accu op te laden.
Motor
De ondersteuning wordt geleverd door een motor. De plek van deze motor verschilt per merk en/of per model elektrische fiets. De plek van de motor heeft veel invloed op het rijgedrag van de fiets. Het is dus belangrijk dat je diverse elektrische fietsen test om zo te kunnen besluiten wat de beste elektrische fiets voor jou is. De plaats van de motor is doorgaans afhankelijk van het gekozen versnellingssysteem. Als je kiest voor een gesloten kettingkast dan zit de motor in het voorwiel of in het midden bij de trapas.
Motor voorwiel
Voordelen van een voorwielmotor
Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn doorgaans wat goedkoper.
Wanneer de elektrische fiets een voorwielmotor heeft, is er in het achterwiel ruimte voor een naafversnelling. Doorgaans hebben fietsen met een naafversnelling een dichte kettingkast en dat scheelt onderhoud. Overigens is een voorwielmotor ook met een derailleurversnelling te combineren.
De motor treedt in werking met een kleine vertraging als je wegrijdt. In tegenstelling tot een motor bij de trapas, is de motor niet met de trapas verbonden. Je kunt dus in elke versnelling wegrijden. Let op: wegrijden in een zware versnelling is nadelig voor de actieradius.
Nadelen van een voorwielmotor
Een elektrische fiets met een voorwielmotor ligt wat instabieler op de weg, daardoor kan de fiets in een bocht wat minder stabiel aanvoelen. Het risico op slippen is groter dan bij een elektrische fiets met middenmotor of achterwielmotor.
Het is wat lastiger om de voorband te vervangen.
Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn zwaar aan de voorkant, wat het hanteren ervan lastiger maakt. Ook het sturen kan hierdoor zwaarder aanvoelen.
Motor achterwiel
Voordelen van een achterwielmotor
Elektrische fietsen met een achterwielmotor zijn het stilst vergeleken met de andere motoren.
Een achterwielmotor slijt minder snel dan een middenmotor.
De achterwielmotor schiet je meteen te hulp bij het wegfietsen, waardoor het kiezen van de versnelling bij het wegrijden niet zo nauw komt. Let op: wegfietsen in een zware versnelling is nadelig voor de actieradius!
Nadelen van een achterwielmotor
Bij een achterwielmotor is er geen ruimte voor een naafversnelling. Je zit dus vast aan een derailleurversnelling, wat minder onderhoudsvriendelijk is.
Het verwisselen van de achterband is lastig.
Een achterwielmotor gaat wat minder zuinig met de energie van de accu om dan een middenmotor. De actieradius zal dus iets lager liggen bij elektrische fietsen met een achterwielmotor.
Middenmotor
Voordelen van een middenmotor
Elektrische fietsen met een middenmotor liggen stabieler op de weg doordat de gewichtsverdeling optimaal is.
Doordat de motor bij de trapas zit, is er zowel ruimte voor een derailleurversnelling als voor een naafversnelling.
Bij de middenmotor zit een krachtsensor ingebouwd, die meet hoeveel kracht je zelf zet en hoeveel ondersteuning er dus nodig is. De middenmotor gaat dus efficiënter met de energie om, wat de actieradius kan vergroten. Deze krachtsensor kan ook wel gemonteerd worden op fietsen met een voorwiel- of achterwielmotor, maar dan is er een extra, apart onderdeel nodig.
Nadelen van een middenmotor
Fietsen met een middenmotor zitten doorgaans in een wat hogere prijsklasse.
Hoe bepaal je de mate van ondersteuning?
De meeste elektrische fietsen hebben meerdere rijprogramma’s. Hierdoor kun je de mate van ondersteuning eenvoudig zelf instellen. Bij sommige fietsen kan de fietstechnicus de rijprogramma’s op maat voor je programmeren, waardoor je het meeste fietsplezier uit jouw E-bike haalt. De sportieve fietser kan bijvoorbeeld kiezen voor programma’s met lichte ondersteuning, om zo energiezuinig te rijden en veel actieradius uit de accu te halen. Wie juist veel ondersteuning nodig heeft, kan daarvoor de juiste, energie-intensievere programma’s laten instellen.
Versnellingen
Met de versnellingen kun je op een elektrische fiets het aantal omwentelingen van je benen bepalen. In een zware versnelling maken je benen minder omwentelingen dan in een lichte versnelling. Door regelmatig en tijdig te schakelen vergroot je bovendien de actieradius van je accu.
De mate van ondersteuning en versnellingen
Bij een elektrische fiets spelen de versnellingen een andere rol dan op een gewone fiets. De mate van ondersteuning bepaalt namelijk grotendeels hoe zwaar of licht je moet trappen. Er zijn inmiddels veel verschillende schakelsystemen op de markt. De normale 7 en 8 versnellingen, maar nu ook de nieuwe 5 versnellingen speciaal ontwikkeld voor e-bikes. Of kies voor een traploos schakelsysteem van Enviolo. Er is zelfs een automaat leverbaar.
Deel het met uw vrienden!
Maandag: | Gesloten |
Dinsdag: | 8.30-12.30 13.15-17.30 |
Woensdag: | 8.30-12.30 13.15-17.30 |
Donderdag: | 8.30-12.30 13.15-17.30 |
Vrijdag: | 8.30-12.30 13.15-17.30 |
Zaterdag: | 8.30-12.30 13.15-16.00 |
Zondag: | Gesloten |
Buiten openingstijden op afspraak mogelijk Zomervakantiesluiting: Vrijdag 1 augustus t/m maandag 18 augustus 2025 |
Afwijkende dagen | |
14 december 2024 (vanaf 12.15 uur): | Gesloten |
24 december t/m 26 december 2024 (Kerst): | Gesloten |
30 december t/m 1 januari 2025 (oud/nieuw): | Gesloten |